Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ ΚΑΙ ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ

Το ποίημα του χειμώνα που μάθαμε τις προηγούμενες μέρες είναι γεμάτο εικόνες. Αυτό λοιπόν μας έδωσε την αφορμή να μιλήσουμε για το χειμώνα και τις άλλες εποχές. Ο παππούς χρόνος έχει 4 παιδιά, 3 αγόρια και μία όμορφη κόρη. Έχει επίσης και 12 εγγόνια, 3 από κάθε παιδί του. Κάπως έτσι αρχίσαμε να μαθαίνουμε τις 4 εποχές και τους 12 μήνες.  Ονομαστικά τις ξέρουν. Τα χαρακτηριστικά όμως της κάθε μιας;
Μέσα από πλαστικοποιημένες καρτέλες τα παιδιά κλήθηκαν να ξεχωρίσουν ποιες δείχνουν κάθε εποχή με τα χαρακτηριστικά στοιχεία που έδειχνε η κάθε καρτέλα.

Κατόπιν τις αριθμήσαμε και τις βάλαμε στη σειρά. Μάθαμε ότι η σειρά δεν αλλάζει ποτέ.

Έχω κάποιες κωδικοποιημένες καρτέλες των μηνών (από κάποιον ραδιοφωνικό σταθμό που μας καλούσε να τον ακούμε όλο τον χρόνο) και τα παιδιά έπρεπε να ταξινομήσουν τις καρτέλες κάτω από τη σωστή εποχή.

 Σχετικά εύκολη δουλειά. Η δυσκολία τους ήταν στο Φεβρουάριο με τη γιορτή του Αγ. Βαλεντίνου.





Μετά ασχοληθήκαμε με τον πίνακα αναφοράς. Έπρεπε να βρουν τη σωστή λέξη στον πίνακα.


Κατόπιν σειρά είχαν οι μήνες. Εδώ έπρεπε να περιγράψουν τι βλέπουν, να συγκρίνουν με τις καρτέλες των μηνών στο ημερολόγιό μας και να αποφασίσουν βλέποντας και τα ονόματα σε ποια εποχή ανήκει ο καθένας.


Στη συνέχεια και με βάση τον κύκλο του χρόνου καταγράψαμε τις αλλαγές που γίνονται σε κάθε εποχή, τι καιρό κάνει, τι παθαίνουν τα φυτά και τα λουλούδια είπαμε ότι η σειρά δεν αλλάζει ποτέ, τις αριθμήσαμε και τέλος κάναμε το δικό μας κύκλο των εποχών.


Οι μεγάλοι έγραψαν μόνοι τους τις λέξεις των εποχών ενώ στους μικρούς εγώ.

Μιλήσαμε για την Περσεφόνη και τη Δήμητρα και εξηγήσαμε πώς οι αρχαίοι 'Ελληνες με αυτή  την ιστορία προσπάθησαν να εξηγήσουν τις αλλαγές του χρόνου. Το βίντεο το πήραμε από εδώ:


Ζωγραφίσαμε το παραμύθι και κάθε παιδί έλεγε ποια ακριβώς σκηνή ζωγράφισε. Τέλος το έκανα σε Power Point και να το αποτέλεσμα:



Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2015

Α, α, α αρχίζει η Παγωνιά

Παίρνοντας αφορμή από το τραγούδι της Παγωνιάς 
Α,α,α αρχίζει η παγωνιά!
Πάει ο ήλιος έχει φύγει
και το κρύο μας τυλίγει.
Α,α,α αρχίζει η παγωνιά!

 Ε,ε,ε, χειμώνα παγερέ!
Ξύλα ανάβουν μες τα τζάκια
και ζεσταίνουν τα σπιτάκια.
Ε,ε,ε, χειμώνα παγερέ!

Ι,ι,ι, βοριάδες τσουχτεροί!
Πόρτες παραθύρια κλείστε
τους ανέμους έξω αφήστε.
Ι,ι,ι, βοριάδες τσουχτεροί!

Ο,ο,ο, ζεστά που θα ντυθώ!
Έξω στην αυλή θα τρέξω
και χιονόμπαλες θα παίξω

Ο,ο,ο, ζεστά που θα ντυθώ!
Ου, ου, ου, το κρύο πάει παντού!
Τα χεράκια ξυλιασμένα

και τα πόδια παγωμένα
Ου, ου , ου, το κρύο πάει παντού!

αρχίσαμε να μπαίνουμε στο κλίμα του χειμώνα. Το συγκεκριμένο τραγούδι εκτός από τις φωνές και τα φωνήεντα δίνει αφορμή για πολλές δραστηριότητες. Εμείς πρώτα προσπαθήσαμε να το μάθουμε δίνοντας έμφαση στον πρώτο στίχο κάθε στροφής. Εκτύπωσα τις χιονονιφάδες και τις στροφές του ποιήματος της Καλλιόπης Παπουτσάκη από το http://www.popi-it.gr/nipiagogio-enotites/xeimonas/tragoudi-xeimona/ την οποία και ευχαριστώ και δείχνοντας κάθε φορά και ένα φωνήεν τα παιδιά έπρεπε να τραγουδήσουν τον συγκεκριμένο στίχο. Κατόπιν χωρίστηκαν σε 5 ομάδες και κάθε ομάδα διάλεξε τυχαία ένα γράμμα και μια καρτέλα με μια στροφή και έπρεπε να βρουν και να κυκλώσουν όσα γράμματα έχει η καρτέλα τους.








 Έπρεπε ύστερα να μετρήσουν πόσα βρήκαν και να το σημειώσουν πάνω στην καρτέλα τους. Ελέγξαμε αν τα σημείωσαν όλα και βρήκαν ότι το γράμμα που εμφανίζεται πιο πολλές φορές στη συγκεκριμένη καρτέλα (του ε)είναι το α. 
Κατόπιν πήραμε το Χ του χειμώνα και προσπαθήσαμε να κάνουμε τις φωνούλες. Για να γίνει πιο ελκυστικό και να μπορέσουν όλα τα παιδιά να καταλάβουν τι θέλουμε να κάνουμε, είπαμε να το δραματοποιήσουμε λίγο. Έτσι τα παιδιά έγιναν γράμματα. Ένα ήταν το Χ και τα άλλα τα φωνήεντα. Το Χ έμενε σταθερό και άλλαζε το ζευγαράκι. Κάθε φορά έπρεπε μαζί να φωνάξουν τη φωνούλα.



Έπεσε πολύ γέλιο στην αρχή γιατί ο καθένας έλεγε μόνο το δικό του γράμμα. Πολλά παιδιά γνωρίζοντας τα γράμματα με το όνομά τους το έλεγαν ολόκληρο π.χ. Χ - Α  =  Χι   -  Άλφα  κλπ

Το Χ βέβαια κατάλαβε γρήγορα τι γινόταν και εξηγούσε αλλά άργησε να έρθει ο συγχρονισμός. Στο τέλος όμως τα καταφέραμε !!!!!!!!!! Όταν κατανόησαν τη διαδικασία έγινε πανικός με άλλα σύμφωνα. Π, Κ, Σ, Β κλπ. Το αποτέλεσμα ήταν θετικό. Θεωρώ ότι τα παιδιά κατανόησαν σε μεγάλο βαθμό τη δημιουργία φωνών τουλάχιστον στην αρχή των λέξεων.

Στο τέλος ακούσαμε τη μουσική από το 
https://www.youtube.com/watch?v=b78NSnVqX80 και προσπαθήσαμε να το τραγουδήσουμε ακολουθώντας τη μελωδία.